Sunday, November 30, 2008

Adakah saya perlu sentiasa di Imadudeen ini …

“Abang tak selalu ‘update’ blog tu ye …” kata seorang adik dan saudara seperjuangan dalam satu sessi perkongsian rasa diwaktu fajar mula terbenam bersama masing-masing segelas air petang.

Saya pernah jelaskan dalam tulisan saya Mengapa imadudeen.blogspot.com ? bahawa saya tidak mungkin menjadi blogger tegar yang istiqomah pada blog ini.

Saya bukanlah orang yang akan memulakan catatan blog dengan kata-kata “sudah lama saya tidak menulis”, “sudah lama blog ini sepi”, “maaf sekian lama saya tidak mampu mengupdate blog ini” … sepertima ramai blogger, kerana ini bukanlah hajat saya dalam berblog.

Saya, tidak berhajat yang blog ini akan selalu menghasilkan tulisan-tulisan baru, namun “rasa” yang saya inginkan sampaikan, cuba saya sulami dengan pemikiran dan panduan yang ‘dalam dan berkesan’ berbekal sekelumit ilmu dan pengalaman yang saya dapati dalam perjalanan pendek sebieliLlah ini. Menulis itu mudah, tapi tulisan yang memberi makna itu amat sukar sekali dan saya hanya punya hajat ‘untuk memberi makna itu’ walau belum tentu berhasil.

Apatah lagi, saya bukan teknologis sesawang. Jelasnya, saya punya kedangkalan dalam ilmu berblog, yang sehingga kini tidak tahu dan tidak mahu mengoperasi apa-apa, atau mana-mana face book, friendster atau apa-apa yang sewaktu dengannya. Saya juga belum mampu meyakinkan, apatah lagi mencuri masa-masa adik-adik saya yang mungkin lebih faqih dalam ilmu sesawang ini untuk membantu membangun blog ini, sekalipun untuk kelihatan lebih ceria dan berkesan. Cukuplah blog ini dalam merakam catatan rasa saya.

Pilihan teman-teman, saudara-sudari jika berkenan untuk mengikuti catatan rasa ini adalah dengan mendaftar diri sebagai pemerhati blog ini. Klik pemerhati. Saya mengharap ini tidak menjadi sesuatu yang membebankan kerana saya secara peribadi ingin dan mengharap rasa dan pandangan saya ini dapat dikongsi sebagai satu dakwah saya dan mahar saya ketika bertemu al Khalik nanti.

“Tulisan abang sebelum-sebelum nie pun wajar abang kompilasi …” … tambah adikku lagi. Ooh sudah-sudah, ini saja yang saya mampu buat sementara ini. Hatta, kualiti penulisan yang tidak bertambah baik dan masa yang bertambah kurang, lebih merumit keadaan. Penulisan lalu adalah hanya catatan lepas dengan ilmu yang lebih sedikit dari sekelumit yang saya punya kini. Mungkin, bila kelapangan itu muncul, ia tidak mustahil, tapi bukan sekarang.

Saya mengetahui, ziarah dan minum petang saya bersama teman dan adik-adik, apatah lagi guru-guru saya adalah terbatas. Pesanan ringkas @ sms, juga punya limitisi kata yang mungkin menyebabkan saya tidak mampu berlaku adil pada maksud yang ingin saya sampaikan. Walau begitu, hati bergelojak ini tetap mahu supaya saya dapat mampu terus berkongsi dengan saudara, sahabat, adik dan guru-guru saya tentang rasa, makna dan pengalaman yang saya lalui. Andai ada teman-teman yang mungkin harus disampaikan keujudan bicara rasa imadudeen ini maka sampai-sampaikanlah salam ini pada mereka.

Hajatnya moga sedikit kebaikkan darinya, mampu dijadi bekal ketika saya lepas landas dari dunia sementarai ini.

Hanya Allah Maha Mengetahui

Al faqir, al haqir illahLlah

Abu Imad

No comments: