Wednesday, November 5, 2008

... anak itu tidak bersalah

4 November 2008. Baru melangkah kaki masuk ke rumah tika mana azan isyak sudah usai. Entah silap @ betul, tangan mencapai telefon tangan dan kelihatan satu mesej menanti.

Melihat, membaca dan menggeleng.

Mesej di forward kepada beberapa teman supaya mereka maklum sebelum aku bergegas naik bertemu dan menunaikan tanggungjawab buat seketika waktu untuk isteri dan anak-anak. Wajah senyum mereka memberi tawar pada beban yang terasa.

[Apa harus aku katakan ini suatu beban, “terlalu kecil berbanding mereka yang terdahulu”; iman ku mengingatkan.]

Usai urusan keluarga dan urusan yang terlebih dahulu dijanjikan. Aku mencapai kembali telefon tangan.

“Kenapa tak bagitau awal kat abang !”. Tegasku sepertinya sedikit marah.

“Saya tengok abang sibuk dan rasa sebelum nie, masalah nie tak besar dan saya boleh selesai… tak tau akan jadi macam nie”.

“Sibuk bukan alasan adik … nie melibatkan masalah akidah bayi yang akan dilahirkan tu … adik patut bagitau dulu, abang tahu mana keutamaan abang.”

Aku kesal kerana sedikit bertegas. Aku paham, ada segelintir yang cuba merasa kasihan pada aku yang seolah-olah terpaksa menjadi superman untuk semua masalah…. dari krisis ekonomi, masalah pemikiran, politik, pembangunan ke masalah sosial sebegini. Tiada yang indah dan perlu dibanggakan apa pun sekali untuk ini; kenyataannya kita cukup kurang sekali orang yang mahu berbuat. Maka acap kali, masalah ini akan jatuh ke pundak mereka yang terpaksa berbuat pelbagai.

Yakin dan fahamlah, bahawa aku sudah terlalu faham bahawa terlalu kurang kesannya jika kita berbuat pelbagai perkara dalam suatu masa. Kurang kesannya dan tidak menguntungkan dakwah dan umat. Aku cukup faham. Cuma yang juga perlu difahami, amat kurang yang mahu berbuat, maka kehadiran saya dan beberapa teman hanyalah untuk cuba hadir, mengisi kekosongan yang belum-belum dapat terisi.

Dulu masalah couple, hubungan bebas adalah keganjalan. Sekarang, masalah zina dan anak luar nikah sudah menjadi lumrah. Malangnya … ia belum tersenarai dalam profail kerja para duat selain dari maki hamun yang bakal kita persembahkan pada mereka seolah-olahnya sang penzina tidak mengetahui halal haramnya perlakuan mereka. Kamu akan terkedu, bila mengetahui sang penzina yang kamu maki hamun itu, yang juga seorang pelacur kelas atasan adalah lulusan Mumtaz, Akademi Pengajian Islam UM dalam bidang Syariah. Sedihnya, contoh yang saya berikan ini bukan rekaan dan dihadapi oleh saya dan rakan-rakan hampir sedekad yang lalu.



Masih, walau sudah terlalu sering melalui detik-detik masalah ini, dan sewajarnya kita sudah harus jadi mangli, namun aku tetap berdoa; moga Allah tetap menjadikan di hati ini rasa tidak enak bila mendengar masalah nie dan tidak terus merasa tuli, pekak dan buta dari mengambil endah semua ini seperti ramai manusia di luar sana.

“Masalahnya adik; nie masalah kelahiran luar nikah berlainan agama. Bukan masalah biasa”.

“Tapi abang, hari tu boyfriend dia dah tinggal dia, dia pun kata tak mau baby tu bila lahir nanti dan kita pun dah dapat banyak family yang bersanggup nak ambik jadi anak angkat. Nie alih-alih lepas sembilan pulak … tinggal 2-3 hari lagi, dia tak mau bagi pulak. Boy friend dia nak bagi kat family yang bukan Muslim”.

“… kalau tanya abang awal, abang akan bagitau … nie bukan kali pertama skrip sebegini jadi. Tahun lepas saja, dua kali kes macam nie sampai kat abang dan kedua-dua terlepas ”…



Tika menulis ini aku sedar, aku sepatutnya menulis sesuatu yang lebih substantif dari menceritakan peristiwa. Harusnya dikupas dan difahamkan kepada umum kerana pengajaran dari insiden Lina Joy, masyarkat awam punya sedikit kekeliruan dan menyangkakan “… how cruel can a religion be; separating love in the name of religion”.

Imad bangun ditengah pagi nie, tercari abahnya yang sepatutnya tidur disebelahnya. Sepertinya anak kecil satu tengah tahun itu memberi tahu aku “sudahlah Abah… banyak lagi kerja untuk abah selesaikan esok”. Aku menemankan dia tidur, dan Allah meredupkan mataku dalam hening sejuk pagi.

Panjang lagi perjalananmu RAUDHAH. Moga engkau akan istiqomah…

No comments: